El síndrome de l’impostor, també conegut com a complex de l’impostor, és un fenomen psicològic en què una persona experimenta una sensació persistent d’inseguretat i dubtes sobre les seves pròpies habilitats, a pesar de tenir èxits i assoliments evidents. Les persones que pateixen aquest síndrome tendeixen a subestimar-se i creure que no mereixen l’èxit o el reconeixement que han aconseguit. En lloc d’atribuir els seus èxits a les seves habilitats i esforços, atribueixen la seva reeixida a la sort, circumstàncies externes o fins i tot a un error en la percepció dels altres.

Aquesta sensació d’enganyar els altres, de ser un «impostor» en el seu propi èxit, pot ser aclaparadora i generar una gran ansietat i por constant a ser descobert. Aquesta por a la descoberta pot portar-los a evitar nous reptes o oportunitats per por de fracassar i ser exposats com a «fraus».

Algunes de les característiques comunes del síndrome de l’impostor inclouen:

  1. Desvalorització personal: Les persones amb aquest síndrome tendeixen a minimitzar els seus propis èxits i èmfasis en els errors o insuficiències percebuts.
  2. Émfasi en les mancances: Es centren en el que consideren que no saben o no fan bé, obviant els seus punts forts i habilitats reals.
  3. Comparació amb altres: Constantment es comparen amb altres persones i es veuen a elles mateixes com a menys competents o talentoses, fins i tot si això no és veritat.
  4. Incapacitat per acceptar elogis: Les persones amb el síndrome de l’impostor tendeixen a rebutjar els elogis o els èxits que se’ls fan, pensant que no són dignes o que no ho mereixen.

Aquesta condició pot afectar persones amb diferents nivells d’èxit i en diferents àmbits de la vida, com ara en l’àmbit professional, acadèmic o personal. És important reconèixer aquest síndrome i, si és necessari, buscar ajuda professional, com ara teràpia psicològica, per afrontar i superar aquesta sensació d’inseguretat i autodepreciació.

Pel·lícula

Una pel·lícula que aborda el tema del síndrome de l’impostor és «The Social Network» (La xarxa social). Aquesta pel·lícula del 2010, dirigida per David Fincher, narra la història de com es va crear la xarxa social Facebook i els conflictes legals que van sorgir entre els fundadors.

Un dels personatges principals és Mark Zuckerberg, interpretat per Jesse Eisenberg, que és el cofundador de Facebook. Al llarg de la pel·lícula, es mostra com Zuckerberg passa per una sèrie de reptes i conflictes interns mentre desenvolupa la plataforma, incloent-hi la seva sensació d’impostor. Malgrat haver creat una de les empreses més exitoses i influents del món, Zuckerberg es mostra insegur, desvaloritza els seus propis èxits i és constantment obsessiu amb la idea de ser reconegut i acceptat pels altres.

«The Social Network» examina el cost personal i emocional dels fundadors de Facebook mentre lluiten amb les seves pròpies inseguretats i comparen el seu èxit amb els altres. La pel·lícula aprofundeix en les complexitats de les relacions humanes, els motius ocults darrere de les accions i la interacció amb el món de les xarxes socials.

Encara que la pel·lícula no se centri exclusivament en el síndrome de l’impostor, hi ha diversos moments que mostren com aquesta sensació d’inseguretat i inadecuació pot influir en el comportament i les decisions dels personatges, especialment en el cas de Mark Zuckerberg.